وضعیت سرویس‌های بهداشتی در نقاط مرزی/ چند چشمه سرویس بهداشتی برای اربعین امسال ساخته شده است؟

به همت استانداری و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی امسال در مسیر پیاده روی اربعین تعدادی سرویس بهداشتی در مرزهای ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و خوزستان اضافه شده است.

میراث آریا: همه ساله جمعیت میلیاردی شیعیان از ایران و اقصی نقاط جهان با پای پیاده برای زیارت اربعین به کربلای معلی مشرف می شوند. جدای از فضای معنوی که در این سفر وجود دارد، تامین نیازهای ضروری او می تواند بر بهبود این معنویت بیافزاید و بر حال خوب زائرین تاثیر خوبی بگذارد.

یکی از نیازهای ضروری هر زائر اربعینی تامین بهداشت، خوراک، اقامتگاه و وسیله نقلیه است و اگر هر کدام از زائرین به نوبه خود در رعایت بهداشت فردی تلاش کنند، این مسیر چند روزه و مکان های عمومی نیز تمیزتر باقی می‌مانند و زائرین با دغدغه کمتری به سفر خود ادامه می دهند.

بسیاری از خانواده‌ها به همراه فرزندان کوچک خود راهی این سفر می شوند، از این رو بهتر است بهداشت را به طور جدی رعایت کنند تا خدای نکرده درگیر بیماری در سفر و مراجعه به پزشک و درمان نشوند.

یکی از مکان هایی که باید بهداشت به صورت جدی در آن رعایت شود، سرویس‌های بهداشتی است که در مسیر جاده ای قرار گرفته است.

از همین رو در این گزارش بنا داریم روند بهبود کیفیت بهداشت و کمیت سرویس های بهداشتی در مسیر پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ در پنج استان مرزی ایران را بررسی کنیم.

تاسیس ۸۱۶ چشمه سرویس بهداشتی در ایلام

یکی از استان های مرزی که تعداد سرویس‌های بهداشتی احداثی مناسبی داشته، استان ایلام است.

«فرزاد شریفی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام، دراینباره گفت: سال گذشته حدود ۸۱۶ چشمه سرویس بهداشتی احداث شد و در اکثر مسیرهایی که به استان ایلام منتهی می‌شود ، سرویس بهداشتی افتتاح شده است و مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی بازسازی و احیا شده‌اند.

۲۸ چشمه سرویس بهداشتی در آذربایجان غربی

همچنین «مرتضی صفری» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی، درباره تعداد سرویس‌های بهداشتی ایجاد شده در مسیر پیاده روی اربعین و مقایسه این تعداد با سال گذشته نیز گفت: در مسیر پیاده روی اربعین و برای زائران اربعینی ۲۸ چشمه در ۴ مجموعه سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارد.

۱۰ درصد افزایش سرویس‌های بهداشتی در استان کردستان

«آرمان وطن دوست» معاون گردشگری استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار میراث آریا گفت: برای امسال ۴۳ چشمه سرویس بهداشتی و نمازخانه و ۲۵ حمام داریم که به نسبت سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. هر مجموعه ۶ واحد سرویس بهداشتی که از این تعداد ۳ واحد مختص بانوان و ۳ واحد مختص آقایان است.

همچنین تشدید نظارت با همکاری ستاد اقامه نماز استان در سرویس‌های بهداشتی و اقامتگاه‌ها برقرار است.

۲۲۲۵ چشمه سرویس بهداشتی در کرمانشاه

استان کرمانشاه نیز به نسبت سال گذشته پیشرفت چشم گیری در بخش خدمات دهی به زائرین داشته است.

«داریوش فرمانی» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، با بیان تعداد سرویس‌های بهداشتی استان در این مسیر گفت: ۲۲۲۵ چشمه سرویس بهداشتی امسال تدارک دیده شده است که گروه‌های نظارت به صورت دائمی در حال پایش سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه ها و مسجدها هستند تا از لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی داشته باشند.

او ادامه داد: وضعیت بهداشت در سرویس های بهداشتی و اماکنی مثل نمازخانه ها و مسجدها توسط اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان پیگیری می شود. نکته مهم اینکه سرویس‌های بهداشتی که جدید ساخته شده است همگی مجهز به حمام هستند.

۷۰۰۰ سرویس بهداشتی و حمام در استان خوزستان

محمدحسین ارسطوزاده مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: در حال حاضر، هفت‌هزار حمام و سرویس بهداشتی در سطح استان به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند که از این تعداد ۱۴۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۹۳ واحد حمام در پایانه مرزی شلمچه و ۳۱۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۰ واحد حمام در مرز چذابه آماده خدمت‌رسانی به زائران و گردشگران هستند؛ ضمن اینکه پنج‌هزار متر سایه‌بان نیز توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان در ورودی پایانه‌های مرزی تعبیه شده است.

او افزود: تعداد سرویس‌های بهداشتی ایجادشده در مواکب مرز شلمچه ۱۰۵ چشمه، تعداد سرویس‌های بهداشتی موجود در یادمان‌های دفاع‌مقدس سطح شهر ۱۵۰ چشمه، تعداد سرویس‌های بهداشتی موجود در پارک‌ها و بوستان‌ها ۶۵ چشمه و تعداد سرویس‌های بهداشتی جایگاه‌های سوخت و ترمینال و راه‌آهن شهرستان خرمشهر نیز ۳۶ چشمه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052701454
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha